{"id":2528,"date":"2018-12-07T11:47:27","date_gmt":"2018-12-07T11:47:27","guid":{"rendered":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/?p=2528"},"modified":"2018-12-07T11:51:30","modified_gmt":"2018-12-07T11:51:30","slug":"kryzysy-na-tle-kulturowym-coraz-czesciej-dotykaja-polskie-firmy-iwona-kubicz","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/aktualnosci\/kryzysy-na-tle-kulturowym-coraz-czesciej-dotykaja-polskie-firmy-iwona-kubicz\/","title":{"rendered":"Kryzysy na tle kulturowym coraz cz\u0119\u015bciej dotykaj\u0105 polskie firmy. Iwona Kubicz"},"content":{"rendered":"
Jak wynika z raportu \u201eR\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 kulturowa a wizerunek pracodawcy\u201d opracowanego przez Procontent Communication, co pi\u0105ty badany polski pracownik wskazuje, \u017ce jego firma nie jest gotowa na przyj\u0119cie obcokrajowc\u00f3w. Ponad 17% badanych pracownik\u00f3w firm do\u015bwiadczy\u0142o konfliktu na tle kulturowym w miejscu pracy. Respondenci najbardziej sprzeciwiaj\u0105 si\u0119 zatrudnianiu pracownik\u00f3w z kraj\u00f3w arabskich i Azji \u2013 odpowiednio 45% i 29% badanych jest temu przeciwnych. Najmniej jako wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w obawiamy si\u0119 imigrant\u00f3w z Unii Europejskiej. <\/strong><\/p>\n W zwi\u0105zku z malej\u0105cym bezrobociem i rosn\u0105cym zapotrzebowaniem na pracownik\u00f3w coraz wi\u0119cej firm decyduje si\u0119 na zatrudnienie obcokrajowc\u00f3w. Czy pracodawcy w naszym kraju s\u0105 jednocze\u015bnie gotowi na wprowadzenie obcej si\u0142y roboczej do firm? Jak wynika z badania agencji Procontent Communication, specjalizuj\u0105cej si\u0119 w komunikacji korporacyjnej i employer branding, niewiele ponad po\u0142owa badanych pracownik\u00f3w firm wskaza\u0142a, \u017ce ich zak\u0142ady pracy s\u0105 gotowe na przyj\u0119cie obcokrajowc\u00f3w. Blisko 3\/4 respondent\u00f3w odpowiedzia\u0142o, \u017ce w ich firmach nie s\u0105 prowadzone dzia\u0142ania w zakresie edukacji nt. r\u00f3\u017cnic kulturowych. Jednocze\u015bnie Polacy coraz cz\u0119\u015bciej zg\u0142aszaj\u0105 problemy na tle komunikacji z pracownikami innych nacji.\u00a0 A\u017c 17% ankietowanych w ci\u0105gu ostatnich trzech lat prze\u017cy\u0142a nieporozumienie ze swoim wsp\u00f3\u0142pracownikiem z powodu r\u00f3\u017cnic na tle kulturowym.<\/p>\n Czy firma, w kt\u00f3rej Pan\/i pracuje jest gotowa na przyj\u0119cie do pracy obcokrajowc\u00f3w?<\/strong><\/p>\n Czy firma, w kt\u00f3rej Pan(i) pracuje prowadzi dzia\u0142ania w zakresie edukacji na temat r\u00f3\u017cnorodno\u015bci kulturowej i\u00a0 integracji z pracownikami z innych kraj\u00f3w?<\/strong><\/p>\n \u201ePilnie potrzebne s\u0105 dzia\u0142ania edukacyjne skierowane do obu stron zar\u00f3wno polskich pracownik\u00f3w \u2013nastawione na pog\u0142\u0119bianie zrozumienia, dialogu i otwarto\u015bci oraz dla pracownik\u00f3w z zagranicy by mogli \u0142atwiej zasymilowa\u0107 si\u0119 w nowym miejscu pracy. W takich\u00a0 procesach komunikacji wewn\u0119trznej pomagaj\u0105 wydarzenia integracyjne, kursy j\u0119zykowe i warsztaty ze zrozumienia r\u00f3\u017cnic kulturowych, ale te\u017c projekty, w kt\u00f3rych obie strony mog\u0105 zaprezentowa\u0107 swoj\u0105 kultur\u0119. W komunikacji dobrym pomys\u0142em mo\u017ce by\u0107 np. wsp\u00f3lne wydanie ksi\u0105\u017cki kucharskiej z okoliczno\u015bciowymi przepisami z\u00a0pa\u0144stw, z kt\u00f3rych pochodz\u0105 nasi pracownicy, wieczory podr\u00f3\u017cnicze, kiedy to mo\u017cemy pokaza\u0107 zdj\u0119cia i opowiedzie\u0107 o specyfice regionu, z kt\u00f3rego pochodzi cz\u0119\u015b\u0107 za\u0142ogi, czy te\u017c warsztaty z\u00a0przygotowaniem regionalnych potraw. Dobrym pomys\u0142em dla przyjezdnych jest przygotowanie dla nich materia\u0142\u00f3w edukacyjnych o tym co zobaczy\u0107 w danym mie\u015bcie czy kraju, jak si\u0119 zachowa\u0107 w\u00a0zwyk\u0142ych sytuacjach dnia codziennego i co jest og\u00f3lnie przyj\u0119te w relacjach biznesowych w Polsce. Warto przygotowa\u0107 te\u017c prezentacje o firmie (onboarding\u2019owe) w j\u0119zykach, kt\u00f3rymi m\u00f3wi\u0105 nasi pracownicy, tak by poznali warto\u015bci firmy, podstawowe zasady i procesy firmy\u201d<\/em> \u2013 podkre\u015bla Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.<\/strong><\/p>\n W podj\u0119ciu decyzji o wprowadzeniu dzia\u0142a\u0144 komunikacyjnych mo\u017ce pom\u00f3c znajomo\u015b\u0107 opinii Polak\u00f3w w\u00a0kwestii zatrudniania obcokrajowc\u00f3w.<\/strong> Najwi\u0119kszy odsetek (prawie 60% badanych) zgadza si\u0119 z\u00a0zatrudnianiem w Polsce obywateli z innych kraj\u00f3w Unii Europejskiej. Przeciwnik\u00f3w zatrudnienia pracownik\u00f3w z kraj\u00f3w UE takich jak: Niemcy, Francja, Hiszpania jest mniej ni\u017c 10%. Du\u017cy odsetek badanych (blisko po\u0142owa respondent\u00f3w) jest przeciwny zatrudnianiu w firmie os\u00f3b z kraj\u00f3w arabskich. G\u0142osy co do zatrudniania os\u00f3b z Azji s\u0105 podzielone \u2013 29% respondent\u00f3w jest przeciwnych, 32% popiera zatrudnianie imigrant\u00f3w z tego obszaru. Co czwarty ankietowany jest przeciwny zatrudnianiu obywateli z kraj\u00f3w Europy Wschodniej, ale blisko 40% popiera ich zatrudnienie w\u00a0Polsce.<\/p>\n<\/a><\/p>\n
<\/a><\/p>\n