{"id":2528,"date":"2018-12-07T11:47:27","date_gmt":"2018-12-07T11:47:27","guid":{"rendered":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/?p=2528"},"modified":"2018-12-07T11:51:30","modified_gmt":"2018-12-07T11:51:30","slug":"kryzysy-na-tle-kulturowym-coraz-czesciej-dotykaja-polskie-firmy-iwona-kubicz","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/aktualnosci\/kryzysy-na-tle-kulturowym-coraz-czesciej-dotykaja-polskie-firmy-iwona-kubicz\/","title":{"rendered":"Kryzysy na tle kulturowym coraz cz\u0119\u015bciej dotykaj\u0105 polskie firmy. Iwona Kubicz"},"content":{"rendered":"

Jak wynika z raportu \u201eR\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 kulturowa a wizerunek pracodawcy\u201d opracowanego przez Procontent Communication, co pi\u0105ty badany polski pracownik wskazuje, \u017ce jego firma nie jest gotowa na przyj\u0119cie obcokrajowc\u00f3w. Ponad 17% badanych pracownik\u00f3w firm do\u015bwiadczy\u0142o konfliktu na tle kulturowym w miejscu pracy. Respondenci najbardziej sprzeciwiaj\u0105 si\u0119 zatrudnianiu pracownik\u00f3w z kraj\u00f3w arabskich i Azji \u2013 odpowiednio 45% i 29% badanych jest temu przeciwnych. Najmniej jako wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w obawiamy si\u0119 imigrant\u00f3w z Unii Europejskiej. <\/strong><\/p>\n

W zwi\u0105zku z malej\u0105cym bezrobociem i rosn\u0105cym zapotrzebowaniem na pracownik\u00f3w coraz wi\u0119cej firm decyduje si\u0119 na zatrudnienie obcokrajowc\u00f3w. Czy pracodawcy w naszym kraju s\u0105 jednocze\u015bnie gotowi na wprowadzenie obcej si\u0142y roboczej do firm? Jak wynika z badania agencji Procontent Communication, specjalizuj\u0105cej si\u0119 w komunikacji korporacyjnej i employer branding, niewiele ponad po\u0142owa badanych pracownik\u00f3w firm wskaza\u0142a, \u017ce ich zak\u0142ady pracy s\u0105 gotowe na przyj\u0119cie obcokrajowc\u00f3w. Blisko 3\/4 respondent\u00f3w odpowiedzia\u0142o, \u017ce w ich firmach nie s\u0105 prowadzone dzia\u0142ania w zakresie edukacji nt. r\u00f3\u017cnic kulturowych. Jednocze\u015bnie Polacy coraz cz\u0119\u015bciej zg\u0142aszaj\u0105 problemy na tle komunikacji z pracownikami innych nacji.\u00a0 A\u017c 17% ankietowanych w ci\u0105gu ostatnich trzech lat prze\u017cy\u0142a nieporozumienie ze swoim wsp\u00f3\u0142pracownikiem z powodu r\u00f3\u017cnic na tle kulturowym.<\/p>\n

Czy firma, w kt\u00f3rej Pan\/i pracuje jest gotowa na przyj\u0119cie do pracy obcokrajowc\u00f3w?<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Czy firma, w kt\u00f3rej Pan(i) pracuje prowadzi dzia\u0142ania w zakresie edukacji na temat r\u00f3\u017cnorodno\u015bci kulturowej i\u00a0 integracji z pracownikami z innych kraj\u00f3w?<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

\u201ePilnie potrzebne s\u0105 dzia\u0142ania edukacyjne skierowane do obu stron zar\u00f3wno polskich pracownik\u00f3w \u2013nastawione na pog\u0142\u0119bianie zrozumienia, dialogu i otwarto\u015bci oraz dla pracownik\u00f3w z zagranicy by mogli \u0142atwiej zasymilowa\u0107 si\u0119 w nowym miejscu pracy. W takich\u00a0 procesach komunikacji wewn\u0119trznej pomagaj\u0105 wydarzenia integracyjne, kursy j\u0119zykowe i warsztaty ze zrozumienia r\u00f3\u017cnic kulturowych, ale te\u017c projekty, w kt\u00f3rych obie strony mog\u0105 zaprezentowa\u0107 swoj\u0105 kultur\u0119. W komunikacji dobrym pomys\u0142em mo\u017ce by\u0107 np. wsp\u00f3lne wydanie ksi\u0105\u017cki kucharskiej z okoliczno\u015bciowymi przepisami z\u00a0pa\u0144stw, z kt\u00f3rych pochodz\u0105 nasi pracownicy, wieczory podr\u00f3\u017cnicze, kiedy to mo\u017cemy pokaza\u0107 zdj\u0119cia i opowiedzie\u0107 o specyfice regionu, z kt\u00f3rego pochodzi cz\u0119\u015b\u0107 za\u0142ogi, czy te\u017c warsztaty z\u00a0przygotowaniem regionalnych potraw. Dobrym pomys\u0142em dla przyjezdnych jest przygotowanie dla nich materia\u0142\u00f3w edukacyjnych o tym co zobaczy\u0107 w danym mie\u015bcie czy kraju, jak si\u0119 zachowa\u0107 w\u00a0zwyk\u0142ych sytuacjach dnia codziennego i co jest og\u00f3lnie przyj\u0119te w relacjach biznesowych w Polsce. Warto przygotowa\u0107 te\u017c prezentacje o firmie (onboarding\u2019owe) w j\u0119zykach, kt\u00f3rymi m\u00f3wi\u0105 nasi pracownicy, tak by poznali warto\u015bci firmy, podstawowe zasady i procesy firmy\u201d<\/em> \u2013 podkre\u015bla Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.<\/strong><\/p>\n

W podj\u0119ciu decyzji o wprowadzeniu dzia\u0142a\u0144 komunikacyjnych mo\u017ce pom\u00f3c znajomo\u015b\u0107 opinii Polak\u00f3w w\u00a0kwestii zatrudniania obcokrajowc\u00f3w.<\/strong> Najwi\u0119kszy odsetek (prawie 60% badanych) zgadza si\u0119 z\u00a0zatrudnianiem w Polsce obywateli z innych kraj\u00f3w Unii Europejskiej. Przeciwnik\u00f3w zatrudnienia pracownik\u00f3w z kraj\u00f3w UE takich jak: Niemcy, Francja, Hiszpania jest mniej ni\u017c 10%. Du\u017cy odsetek badanych (blisko po\u0142owa respondent\u00f3w) jest przeciwny zatrudnianiu w firmie os\u00f3b z kraj\u00f3w arabskich. G\u0142osy co do zatrudniania os\u00f3b z Azji s\u0105 podzielone \u2013 29% respondent\u00f3w jest przeciwnych, 32% popiera zatrudnianie imigrant\u00f3w z tego obszaru. Co czwarty ankietowany jest przeciwny zatrudnianiu obywateli z kraj\u00f3w Europy Wschodniej, ale blisko 40% popiera ich zatrudnienie w\u00a0Polsce.<\/p>\n

Prosz\u0119 wskaza\u0107, jaka jest Pana\/i opinia w kwestii zatrudniania pracownik\u00f3w z podanych kraj\u00f3w <\/strong>(w firmie, w kt\u00f3rej obecnie Pan(i) pracuje).<\/strong><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

\u201eMoim zdaniem istniej\u0105 silne bariery, stereotypy dotycz\u0105ce os\u00f3b odmiennych kulturowo, z innych kr\u0119g\u00f3w kulturowych. Zwi\u0105zane s\u0105 one g\u0142\u00f3wnie na niewiedzy, np. pracownicy zza Wschodniej granicy uwa\u017cani s\u0105 za \u201etani\u0105 si\u0142\u0119 robocz\u0105\u201d, posiadaj\u0105c\u0105 niskie kwalifikacje. W zwi\u0105zku z tym, je\u015bli firma planuje zatrudnianie obcokrajowc\u00f3w, os\u00f3b z odr\u0119bnego kr\u0119gu kulturowego, powinna pomy\u015ble\u0107 o dzia\u0142aniach maj\u0105cych na celu integracj\u0119 pracownik\u00f3w i mo\u017cliwo\u015b\u0107 poznania danej kultury, u\u015bwiadamiaj\u0105c za\u0142og\u0119 \u017ce panuj\u0105ce stereotypy nie maj\u0105 potwierdzenia w rzeczywisto\u015bci. Z do\u015bwiadczenia mog\u0119 stwierdzi\u0107, i\u017c jest to proces d\u0142ugotrwa\u0142y i wymaga ci\u0105g\u0142ego przypominania o warto\u015bciach nadrz\u0119dnych, jakimi s\u0105 wsp\u00f3\u0142praca, tworzenie zespo\u0142u i praca dla tej samej organizacji.<\/em><\/p>\n

Nale\u017cy zaznaczy\u0107, i\u017c naturalnym procesem obronnym jest pod\u015bwiadome odrzucenie \u201einno\u015bci\u201d ze wzgl\u0119d\u00f3w kulturowych, religijnych czy historycznych. R\u00f3wnocze\u015bnie organizuj\u0105c prac\u0119 za\u0142ogi, uwzgl\u0119dniaj\u0105c kompetencje poszczeg\u00f3lnych pracownik\u00f3w, mo\u017cna tak dobra\u0107 sk\u0142ady osobowe, i\u017c te r\u00f3\u017cnice nie wp\u0142ywaj\u0105 na przebieg proces\u00f3w. Osobnym zagadnieniem jest asymilacja pracownik\u00f3w z danym \u015brodowiskiem. Wyst\u0119puje ona tak\u017ce przy migracji wewn\u0119trznej, poniewa\u017c r\u00f3\u017cne regiony charakteryzuj\u0105 si\u0119 specyficznymi cechami kulturowymi.\u201d <\/em>– komentuje Krzysztof Kosek, Dyrektor Zak\u0142adu Mebloform<\/strong><\/p>\n

Badanie zosta\u0142o zrealizowane w dniach 30.10-31.10.2018 metod\u0105 wywiad\u00f3w on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, W ramach badania przeprowadzono 1012 ankiet\u00a0 z pracownikami firm powy\u017cej 50 pracownik\u00f3w.<\/em><\/strong><\/p>\n

Procontent Communication nale\u017cy do Zwi\u0105zku Firm Public Relations.<\/strong> Jest firm\u0105 doradcz\u0105 w dziedzinie PR i komunikacji reprezentuj\u0105c\u0105 jedn\u0105 z najwi\u0119kszych \u015bwiatowych sieci firm public relations Global Reach PR. Poprzez 35 oddzia\u0142\u00f3w na pi\u0119ciu kontynentach Global Reach oferuje swoim klientom prowadzenie globalnych kampanii komunikacyjnych.\u00a0 G\u0142\u00f3wna siedziba Sieci mie\u015bci si\u0119 w Londynie.<\/p>\n

Firma Procontent Communication <\/strong>zosta\u0142a za\u0142o\u017cona w odpowiedzi na dynamiczny rozw\u00f3j potrzeb komunikacyjnych polskich przedsi\u0119biorstw i organizacji otoczenia biznesu. Agencja realizuje dzia\u0142ania z obszaru m.in.: audyt\u00f3w w dziedzinie komunikacji korporacyjnej, opracowania strategii komunikacji firmy, prowadzenia biura prasowego, szkole\u0144 medialnych, media relations, a tak\u017ce organizacji konferencji prasowych oraz opracowania program\u00f3w budowania relacji skierowanych do stakeholders, program\u00f3w B2B oraz program\u00f3w, kt\u00f3rych celem jest dotarcie do kluczowych lider\u00f3w opinii i influencer\u00f3w. Procontent oferuje szeroki zakres us\u0142ug w zakresie brand PR, CSR i Community Relations. Us\u0142ugi \u015bwiadczone przez firm\u0119 oparte s\u0105 na blisko 20 letnim do\u015bwiadczeniu cz\u0142onk\u00f3w zespo\u0142u w prowadzeniu projekt\u00f3w w zakresie doradztwa komunikacyjnego. Firma dysponuje r\u00f3wnie\u017c do\u015bwiadczeniem w zakresie budowania spo\u0142eczno\u015bci i program\u00f3w prowadzonych za po\u015brednictwem social media.<\/p>\n

Procontent Communication jest zdobywc\u0105 m.in. Effie Awards, Z\u0142otego Spinacza, Stevie Awards, Magellan Awards, Burke Award, Spotlight Awards.<\/strong><\/p>\n

Wi\u0119cej informacji na stronie www.procontent.pl<\/a><\/strong> i na profilu na Facebook\u2019u: facebook.pl\/Procontent<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jak wynika z raportu \u201eR\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 kulturowa a wizerunek pracodawcy\u201d opracowanego przez Procontent Communication, co pi\u0105ty badany polski pracownik wskazuje, \u017ce jego firma nie jest gotowa na przyj\u0119cie obcokrajowc\u00f3w. Ponad 17% badanych pracownik\u00f3w firm do\u015bwiadczy\u0142o konfliktu na tle kulturowym w miejscu pracy. Respondenci najbardziej sprzeciwiaj\u0105 si\u0119 zatrudnianiu pracownik\u00f3w z kraj\u00f3w arabskich i Azji \u2013 odpowiednio 45% […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":2529,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,7],"tags":[229,228],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2528"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2528"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2528\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2535,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2528\/revisions\/2535"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2529"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2528"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2528"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2528"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}