{"id":3848,"date":"2020-03-06T16:29:41","date_gmt":"2020-03-06T16:29:41","guid":{"rendered":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/?p=3848"},"modified":"2020-03-06T16:35:18","modified_gmt":"2020-03-06T16:35:18","slug":"kobiety-na-rynku-pracy-wyniki-badania-confidence-index","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/aktualnosci\/kobiety-na-rynku-pracy-wyniki-badania-confidence-index\/","title":{"rendered":"Kobiety na rynku pracy. Wyniki badania \u201eConfidence Index\u201d"},"content":{"rendered":"\n

Jak Polki oceniaj\u0105 swoj\u0105 pozycj\u0119 zawodow\u0105 na rynku pracy?<\/strong> <\/strong>Okazuje si\u0119, \u017ce kobiety w Polsce s\u0105 bardziej\nzadowolone z warunk\u00f3w zatrudnienia i wysoko\u015bci pensji ni\u017c m\u0119\u017cczy\u017ani, jednak\nmniej optymistycznie wypowiadaj\u0105 si\u0119 o stabilno\u015bci swojego stanowiska i\nmo\u017cliwo\u015bciach awansu. Panie, w por\u00f3wnaniu do pan\u00f3w, mniejsz\u0105 wag\u0119  przyk\u0142adaj\u0105 do pieni\u0119dzy, za to wi\u0119ksze\nznaczenie ma dla nich etyka organizacji – pokazuje badanie \u201eConfidence Index\u201d\nprzeprowadzone przez firm\u0119 rekrutacyjn\u0105 PageGroup w IV kwartale 2019 r. w\u015br\u00f3d\npolskich pracownik\u00f3w.<\/strong> <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Zadowolone z pracy, bardziej elastyczne\ni kompromisowe <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Zbli\u017caj\u0105cy si\u0119 Dzie\u0144 Kobiet to\ndobry moment, aby przyjrze\u0107 si\u0119 sytuacji kobiet na rynku pracy. Firma\nrekrutacyjna PageGroup (cz\u0119\u015bci\u0105 kt\u00f3rej w Polsce s\u0105 dwie marki: Michael Page i\nPage Executive) zapyta\u0142a polskie kobiety o to, jak oceniaj\u0105 poszczeg\u00f3lne\naspekty swojego zatrudnienia. Okazuje si\u0119, \u017ce w por\u00f3wnaniu do m\u0119\u017cczyzn, panie\ns\u0105 bardziej zadowolone z pracy \u2013 60 proc. z nich wyrazi\u0142o satysfakcj\u0119 z\nog\u00f3lnych warunk\u00f3w zatrudnienia w stosunku do 55 proc. pan\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n

Z badania \u201eConfidence Index\u201d wynika r\u00f3wnie\u017c, \u017ce kobiety rzadziej\nnarzekaj\u0105 na wysoko\u015b\u0107 wynagrodze\u0144.<\/strong>\nNiemal 60 proc. respondentek deklaruje, \u017ce jest zadowolona ze swojej pensji,\nprzy czym takiej samej odpowiedzi udzieli\u0142o nieca\u0142e 50 proc. m\u0119\u017cczyzn.\nPor\u00f3wnuj\u0105c dane ze wzgl\u0119du na p\u0142e\u0107, okazuje si\u0119, \u017ce kobiety jednak mniej\noptymistycznie podchodz\u0105 do kwestii awansu – 17 proc. z nich (w stosunku do 20\nproc. m\u0119\u017cczyzn) spodziewa si\u0119 otrzymania wy\u017cszego stanowiska w ci\u0105gu\nnajbli\u017cszych 12 miesi\u0119cy. Polki maj\u0105 r\u00f3wnie\u017c nieco wi\u0119cej obaw wzgl\u0119dem\nstabilno\u015bci zatrudnienia \u2013 aspekt ten pozytywnie ocenia co druga z nich w\nstosunku do 57 proc. pan\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n

Mocn\u0105 stron\u0105 kobiet s\u0105 r\u00f3wnie\u017c relacje w pracy. <\/strong>Z wynik\u00f3w badania PageGroup wynika, \u017ce\nkobiety l<\/strong>epiej dogaduj\u0105 si\u0119 ze\nwsp\u00f3\u0142pracownikami oraz szefem i rzadziej odchodz\u0105 z organizacji ze wzgl\u0119du na\natmosfer\u0119 w miejscu zatrudnienia. Dodatkowo, wykazuj\u0105 si\u0119 wi\u0119ksz\u0105\nelastyczno\u015bci\u0105 pod k\u0105tem np. po\u015bwi\u0119cenia swojego work-life balance na rzecz\npracy \u2013 do takich wyrzecze\u0144 sk\u0142onnych jest o 8 p.p. wi\u0119cej Polek ni\u017c Polak\u00f3w.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Polki na szczycie<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Z raportu G\u0142\u00f3wnego Urz\u0119du Statystycznego \u201eKobiety i M\u0119\u017cczy\u017ani na rynku pracy\u201d wynika, \u017ce wska\u017anik aktywno\u015bci zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym w Polsce nadal pozostaje ni\u017cszy w por\u00f3wnaniu do m\u0119\u017cczyzn[1]<\/a>. Podobnie jest w ca\u0142ej Europie, gdzie w 2018 r. poziom zatrudnienia m\u0119\u017cczyzn we wszystkich pa\u0144stwach cz\u0142onkowskich Unii Europejskiej by\u0142 wy\u017cszy ni\u017c wska\u017anik zatrudnienia kobiet[2]<\/a>. Dane GUS za II kwarta\u0142 2019 r. pokazuj\u0105, \u017ce udzia\u0142 pa\u0144 aktywnych zawodowo w Polsce na tle og\u00f3\u0142u pracuj\u0105cych wynosi 47 proc[3]<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

Wi\u0119kszo\u015b\u0107 najwy\u017cszych stanowisk w polskich firmach nadal zajmuj\u0105 m\u0119\u017cczy\u017ani. Jak wynika z raportu Deloitte z 2019 r., kobiety w Polsce stoj\u0105 na czele 6 proc. firm i obj\u0119\u0142y 13 proc. stanowisk cz\u0142onk\u00f3w zarz\u0105d\u00f3w wszystkich sp\u00f3\u0142ek gie\u0142dowych. Zajmuj\u0105 te\u017c niemal 16 proc. miejsc w radach nadzorczych sp\u00f3\u0142ek gie\u0142dowych z rynku g\u0142\u00f3wnego, a w 9 proc. analizowanych firm pe\u0142ni\u0105 funkcj\u0119 przewodnicz\u0105cego rady nadzorczej, co stanowi oko\u0142o 0,9 proc. wzrost w por\u00f3wnaniu do 2017 r.\u00a0 Na arenie globalnej, odsetek kobiet w zarz\u0105dach jest nieco wy\u017cszy i wynosi 17 proc., co oznacza, \u017ce od 2017 r. wzr\u00f3s\u0142 o niemal 2 p.p<\/strong>[4]<\/a>. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Mniejszy odsetek kobiet ni\u017c m\u0119\u017cczyzn pe\u0142ni\u0105cych najwa\u017cniejsze role w przedsi\u0119biorstwach wynika z wielu czynnik\u00f3w. Jednym z nich s\u0105 np. uwarunkowania kulturowe, kt\u00f3rych podstaw\u0105 mog\u0105 by\u0107 np. r\u00f3\u017cnice w wychowaniu dziewczynek i ch\u0142opc\u00f3w. Odmienne spojrzenie na przygotowywanie ich do r\u00f3l spo\u0142ecznych sprawia, \u017ce w dalszym ci\u0105gu to g\u0142\u00f3wnie panie odpowiadaj\u0105 za organizacj\u0119 \u017cycia rodzinnego i domowego (niejako drugi darmowy etat). M.in. taka socjalizacja powoduje, \u017ce cz\u0119\u015b\u0107 kobiet bywa mniej pewna swoich kompetencji w p\u00f3\u017aniejszym \u017cyciu zawodowym i rzadziej ni\u017c m\u0119\u017cczy\u017ani pretenduje do wy\u017cszych stanowisk. <\/em><\/p>\n\n\n\n

Na szcz\u0119\u015bcie te trendy si\u0119 sukcesywnie zmieniaj\u0105. Kobiety w Polsce nie tylko s\u0105 lepiej wykszta\u0142cone – jak pokazuj\u0105 dane Eurostatu z 2018 r. dyplom wy\u017cszej uczelni posiada\u0142a co trzecia Polka (34 proc.) i co pi\u0105ty m\u0119\u017cczyzna<\/em>[5]<\/em><\/a>. W wielu obszarach, to panie maj\u0105 r\u00f3wnie\u017c bardzo dobre predyspozycje do pe\u0142nienia funkcji zarz\u0105dczych. Wg raportu opracowanego przez Fundacj\u0119 Liderek Biznesu w 2019 r.,\u00a0 jedn\u0105 z przewag kobiet s\u0105 wysoko rozwini\u0119te umiej\u0119tno\u015bci mi\u0119kkie, w tym wyr\u00f3\u017cniaj\u0105cy je wysoki poziom empatii i umiej\u0119tno\u015bci komunikacyjne<\/em>[6]<\/em><\/a>. W PageGroup w Polsce, 65 proc. zatrudnionych pracownik\u00f3w stanowi\u0105 kobiety, z czego dwie pe\u0142ni\u0105 najwy\u017csze stanowiska w organizacji<\/em>\u00a0 \u2013 m\u00f3wi Agnieszka Kulikowska, partner w Page Executive, firmie executive search zajmuj\u0105cej si\u0119 rekrutacj\u0105 kandydat\u00f3w na najwy\u017csze stanowiska zarz\u0105dzaj\u0105ce.<\/strong> \u2013 Cho\u0107 liczba kobiet na najwy\u017cszych stanowiskach z roku na rok si\u0119 zwi\u0119ksza, polskie firmy nadal maj\u0105 jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii<\/em> \u2013 dodaje Agnieszka Kulikowska. <\/p>\n\n\n\n

Czego pragn\u0105 kobiety?<\/strong><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Badanie przeprowadzone przez PageGroup sprawdza\u0142o r\u00f3wnie\u017c, jakie aspekty miejsca zatrudnienia s\u0105 najistotniejsze dla kobiet.<\/strong> Okazuje si\u0119, \u017ce w IV kwartale 2019 r. najcz\u0119stszymi powodami zmiany pracy w\u015br\u00f3d pa\u0144 by\u0142y: ch\u0119\u0107 zdobycia nowych umiej\u0119tno\u015bci (58 proc.) oraz brak perspektyw do rozwoju w obecnej firmie (37 proc.). W przeciwie\u0144stwie do m\u0119\u017cczyzn, dla Polek mniejsze znaczenie ma wysoko\u015b\u0107 oferowanego wynagrodzenia. Ch\u0119\u0107 zarabiania wi\u0119kszych pieni\u0119dzy do zmiany pracy sk\u0142ania\u0142a 44 proc. Polek i ponad 54 proc. pan\u00f3w. Panie wi\u0119ksz\u0105 uwag\u0119 zwracaj\u0105 natomiast na struktur\u0119 etyczn\u0105 firmy \u2013 z tej przyczyny nowego pracodawcy szuka\u0142o 38 proc. respondentek i zaledwie 27 proc. respondent\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n

Atrakcyjne miejsce pracy to wg pa\u0144 takie, kt\u00f3re umo\u017cliwia zachowanie r\u00f3wnowagi mi\u0119dzy prac\u0105, a \u017cyciem prywatnym<\/strong>. Takiej odpowiedzi udzieli\u0142o 95 proc. z nich. Niewiele mniej, bo 94 proc. przyzna\u0142o, \u017ce zale\u017cy im na dost\u0119pie do szkole\u0144 bran\u017cowych. Dodatkowym atutem organizacji mo\u017ce by\u0107 r\u00f3wnie\u017c zaoferowanie prywatnej opieki medycznej (92 proc.), czy dodatkowego ubezpieczenia na \u017cycie (80 proc.). Co ciekawe, Polki w por\u00f3wnaniu do m\u0119\u017cczyzn, wi\u0119ksz\u0105 uwag\u0119 zwracaj\u0105 tak\u017ce na samoch\u00f3d s\u0142u\u017cbowy \u2013 chcia\u0142oby go mie\u0107 niemal 60 proc. z nich. Dla por\u00f3wnania, w\u015br\u00f3d pan\u00f3w takiej odpowiedzi udzieli\u0142o tylko 47 proc. ankietowanych.<\/p>\n\n\n\n

****<\/p>\n\n\n\n

O badaniu\nConfidence Index<\/strong><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Confidence Index <\/strong>to cykliczny sonda\u017c przeprowadzany przez PageGroup, kt\u00f3ry bada nastroje w\u015br\u00f3d os\u00f3b poszukuj\u0105cych pracy w wybranych krajach w Europie, Ameryce P\u00f3\u0142nocnej, Ameryce Po\u0142udniowej, Azji oraz Australii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydat\u00f3w na stanowiskach specjalistycznych i managerskich w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwa\u0144, oczekiwa\u0144 wobec w\u0142asnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powod\u00f3w, kt\u00f3re sk\u0142oni\u0142y ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online w\u015br\u00f3d kandydat\u00f3w, kt\u00f3rzy aplikowali na ofert\u0119 pracy za po\u015brednictwem strony Michael Page.<\/p>\n\n\n\n

PageGroup <\/strong>jest globalnym liderem rekrutacji specjalistycznej. Sp\u00f3\u0142ka jest notowana na Londy\u0144skiej Gie\u0142dzie Papier\u00f3w Warto\u015bciowych (symbol: PAGE). Firma, za\u0142o\u017cona w 1976 roku, dzia\u0142a w Polsce za po\u015brednictwem marek: Page Executive (rekrutacja najwy\u017cszej kadry zarz\u0105dzaj\u0105cej) oraz Michael Page (rekrutacja specjalist\u00f3w oraz mened\u017cer\u00f3w \u015bredniego i wy\u017cszego szczebla). PageGroup posiada 141 biura w 36 krajach na ca\u0142ym \u015bwiecie, w tym oddzia\u0142y w Warszawie, Katowicach i Wroc\u0142awiu. Wi\u0119cej informacji znale\u017a\u0107 mo\u017cna pod adresem: www.page.com<\/a>.
<\/p>\n\n\n\n


\n\n\n\n

[1]<\/a>\nG\u0142\u00f3wny Urz\u0105d Statystyczny, Raport \u201eKobiety i M\u0119\u017cczy\u017ani na rynku pracy\u201d 2018 r.<\/p>\n\n\n\n

[2]<\/a>\nEurostat, Dane statystyczne dotycz\u0105ce zatrudnienia, 2019 r.<\/p>\n\n\n\n

[3]<\/a>\nG\u0142\u00f3wny Urz\u0105d Statystyczny, Informacja o rynku pracy w drugim kwartale 2019 r. <\/p>\n\n\n\n

[4]<\/a>\nDeloitte, Kobiety w zarz\u0105dach. Perspektywa globalna, 2019 r. <\/p>\n\n\n\n

[5]<\/a>\nEurostat, Dane dotycz\u0105ce wykszta\u0142cenia, 2018 r. <\/p>\n\n\n\n

[6]<\/a>\nFundacja Liderek Biznesu, Kobiety w biznesie. Marzenia, a rzeczywisto\u015b\u0107, 2019\nr.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jak Polki oceniaj\u0105 swoj\u0105 pozycj\u0119 zawodow\u0105 na rynku pracy? Okazuje si\u0119, \u017ce kobiety w Polsce s\u0105 bardziej zadowolone z warunk\u00f3w zatrudnienia i wysoko\u015bci pensji ni\u017c m\u0119\u017cczy\u017ani, jednak mniej optymistycznie wypowiadaj\u0105 si\u0119 o stabilno\u015bci swojego stanowiska i mo\u017cliwo\u015bciach awansu. Panie, w por\u00f3wnaniu do pan\u00f3w, mniejsz\u0105 wag\u0119  przyk\u0142adaj\u0105 do pieni\u0119dzy, za to wi\u0119ksze znaczenie ma dla nich […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":3849,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,6],"tags":[387,386],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3848"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3848"}],"version-history":[{"count":3,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3848\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3853,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3848\/revisions\/3853"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3849"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3848"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3848"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3848"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}