{"id":4470,"date":"2021-03-20T19:09:38","date_gmt":"2021-03-20T19:09:38","guid":{"rendered":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/?p=4470"},"modified":"2021-03-20T19:12:40","modified_gmt":"2021-03-20T19:12:40","slug":"tolerancja-w-firmie-stworz-inkluzywne-miejsce-pracy","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/aktualnosci\/tolerancja-w-firmie-stworz-inkluzywne-miejsce-pracy\/","title":{"rendered":"Tolerancja w firmie? Stw\u00f3rz inkluzywne miejsce pracy"},"content":{"rendered":"\n
Czym jest dyskryminacja w miejscu pracy?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Dyskryminacja\u00a0to zjawisko polegaj\u0105ce na niesprawiedliwym i nieobiektywnym r\u00f3\u017cnicowaniu ludzi, ze wzgl\u0119du na ich osobist\u0105 cech\u0119. Ka\u017cdy pracodawca jest zobowi\u0105zany do zachowania standardu r\u00f3wnego traktowania, wyznaczonego przez Konstytucj\u0119 Rzeczpospolitej Polskiej, kt\u00f3ra w\u00a0art. 32 stanowi, \u017ce wszyscy s\u0105 r\u00f3wni wobec prawa. Ponadto, prawo pracy stanowi:<\/p>\n\n\n\n \u201ePracownicy powinni by\u0107 r\u00f3wno traktowani w zakresie nawi\u0105zania i rozwi\u0105zania stosunku pracy, warunk\u00f3w zatrudnienia, awansowania oraz dost\u0119pu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczeg\u00f3lno\u015bci bez wzgl\u0119du na p\u0142e\u0107, wiek, niepe\u0142nosprawno\u015b\u0107, ras\u0119, religi\u0119, narodowo\u015b\u0107, przekonania polityczne, przynale\u017cno\u015b\u0107 zwi\u0105zkow\u0105, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientacj\u0119 seksualn\u0105, zatrudnienie na czas okre\u015blony lub nieokre\u015blony, zatrudnienie w pe\u0142nym lub w niepe\u0142nym wymiarze czasu pracy.\u201d<\/p>\n\n\n\n Kodeks pracy, rozdzia\u0142 IIa, R\u00f3wne traktowanie w zatrudnieniu<\/em><\/p>\n\n\n\n Jak stworzy\u0107 miejsce pracy wolne od dyskryminacji?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Inkluzywny oznacza \u201edost\u0119pny dla ka\u017cdego\u201d. Inkluzywno\u015b\u0107 uzyskuje si\u0119 na przyk\u0142ad przez wprowadzenie do przestrzeni miejskiej udogodnie\u0144 dla os\u00f3b z niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105. W szerszym uj\u0119ciu u\u017cywamy tego okre\u015blenia dla dzia\u0142a\u0144 \u201ew\u0142\u0105czaj\u0105cych\u201d grupy nieuprzywilejowane (np. mniejszo\u015bci, osoby wykluczone, ofiary dyskryminacji). Jak to si\u0119 ma do biznesu?<\/p>\n\n\n\n – Zarz\u0105dzanie r\u00f3\u017cnorodno\u015bci\u0105 wymaga od przedsi\u0119biorstwa, by warto\u015bci takie jak godno\u015b\u0107 cz\u0142owieka, szacunek, r\u00f3wno\u015b\u0107, solidarno\u015b\u0107 i sprawiedliwo\u015b\u0107 by\u0142y odzwierciedlone we wszystkich aspektach dzia\u0142alno\u015bci firmy. Za wdro\u017cenie takiej strategii mo\u017ce odpowiada\u0107 dzia\u0142 HR, specjalista D&I, czyli Diversity & Inclusion, lub kadra zarz\u0105dzaj\u0105ca<\/em> \u2013 m\u00f3wi Marta Kowalczyk-Rompa\u0142a, CEO HUBHR.<\/strong> – Nawet najlepiej zaimplementowana polityka antydyskryminacyjna nie ma jednak szans powodzenia bez najpopularniejszej ostatnio umiej\u0119tno\u015bci biznesowej: empatii<\/em> \u2013 dodaje ekspertka. Na co powinien zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 pracodawca, kt\u00f3ry chce by, ka\u017cdy dobrze czu\u0142 si\u0119 w pracy?<\/p>\n\n\n\n R\u00f3wne szanse<\/strong><\/p>\n\n\n\n Kobiety mierz\u0105 si\u0119 z tzw. szklanym sufitem (brak mo\u017cliwo\u015bci awansu na stanowiska zarz\u0105dzaj\u0105ce) czy luk\u0105 p\u0142acow\u0105. Bardzo wa\u017cny w zwalczaniu tych nier\u00f3wno\u015bci w \u015bwiecie biznesu jest j\u0119zyk, kt\u00f3rym si\u0119 pos\u0142ugujemy w nomenklaturze firmowej i codziennej komunikacji. Nie obawiajmy si\u0119 feminatyw\u00f3w, takich jak dyrektorka, programistka, specjalistka, prezeska czy strate\u017cka \u2013 badania wskazuj\u0105, \u017ce wp\u0142ywaj\u0105 one pozytywnie na zwi\u0119kszenie \u015bwiadomo\u015bci i akceptacji dla zawod\u00f3w i stanowisk nie obejmowanych wcze\u015bniej przez kobiety.<\/p>\n\n\n\n Innym krokiem <\/strong>w stron\u0119 polepszenia sytuacji pracowniczek jest elastyczny czas pracy \u2013 cho\u0107 sytuacja ulega zmianie, nadal to g\u0142\u00f3wnie kobiety zajmuj\u0105 si\u0119 dzie\u0107mi lub wymagaj\u0105cymi opieki cz\u0142onkami rodziny. Ta nieodp\u0142atna praca mo\u017ce przeszkadza\u0107 w wykonywaniu obowi\u0105zk\u00f3w w sztywnych godzinach pracy. Ponadto, kobiety regularnie mierz\u0105 si\u0119 z dolegliwo\u015bciami, o kt\u00f3rych w miejscu pracy si\u0119 nawet nie wspomina. Dzi\u0119ki edukacji seksualnej to r\u00f3wnie\u017c si\u0119 zmienia:<\/p>\n\n\n\n – Znam firmy, kt\u00f3re wprowadzi\u0142y opcj\u0119 \u201eurlopu menstruacyjnego\u201d, czyli p\u0142atnego wolnego od pracy dnia przys\u0142uguj\u0105cego ze wzgl\u0119du na b\u00f3l i zm\u0119czenie towarzysz\u0105ce niekt\u00f3rym podczas menstruacji. Jak m\u00f3wi\u0105 ich mened\u017cerowie, wcale nie wp\u0142yn\u0119\u0142o to negatywnie na wyniki zespo\u0142u, a jedynie wzmocni\u0142o poczucie zaopiekowania i zadowolenia z pracy<\/em> \u2013 m\u00f3wi Marta Kowalczyk-Rompa\u0142a.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Pracownicy LGBT <\/strong><\/p>\n\n\n\n Osoby LGBT+ cz\u0119sto maj\u0105 trudniejsze ni\u017c inni i bardziej z\u0142o\u017cone relacje ze swoimi rodzinami, bliskimi, s\u0105siadami… Nale\u017cy o tym pami\u0119ta\u0107, gdy chce si\u0119 o nie zapyta\u0107 pracownika – nawet w ramach niewinnego small talku. Tym bardziej nie wolno rozmawia\u0107 o ich prywatnych sprawach z innymi pracownikami lub partnerami biznesowymi. Coming out<\/em>, czyli zwerbalizowanie swojej orientacji psychoseksualnej i\/lub to\u017csamo\u015bci p\u0142ciowej, to DOBROWOLNY akt \u2013 odebranie szansy samodzielnego ujawnienia si\u0119 nara\u017ca osob\u0119 nieheteronormatywn\u0105 na krzywd\u0119 i niebezpiecze\u0144stwo. To powa\u017cne nadu\u017cycie zaufania. Stowarzyszenie Mi\u0142o\u015b\u0107 nie wyklucza proponuje plakat<\/a> Przede mn\u0105 mo\u017cesz si\u0119 bezpiecznie wyoutow<\/em>a\u0107 do wywieszenia w przestrzeni biurowej jako wyra\u017cenie wsparcia dla spo\u0142eczno\u015bci LGBT.<\/p>\n\n\n\n Dyskryminacja ze wzgl\u0119du na wiek<\/strong><\/p>\n\n\n\n W badaniach dotycz\u0105cych dyskryminacji w miejscu pracy najcz\u0119\u015bciej wskazywana jest dyskryminacja ze wzgl\u0119du na wiek (ageizm). Dotyka szczeg\u00f3lnie pracownik\u00f3w po 55 roku \u017cycia, cz\u0119sto zwalnianych lub celowo delegowanych do trudnych i \u017cmudnych zada\u0144 do momentu przej\u015bcia na emerytur\u0119. Zw\u0142aszcza teraz, gdy wiele z biur istnieje g\u0142\u00f3wnie wirtualnie, wykluczenie cyfrowe mo\u017ce na dobre odsun\u0105\u0107 osoby starsze od pracy i \u017ar\u00f3de\u0142 dochodu. Systemowym rozwi\u0105zaniem na ageizm s\u0105 programy aktywizacji zawodowej.<\/p>\n\n\n\n Adultyzm to odmienne traktowanie kogo\u015b ze wzgl\u0119du na m\u0142ody wiek. Mo\u017ce objawia\u0107 si\u0119 jako infantylizacja i niedocenianie osi\u0105gni\u0119\u0107 m\u0142odych pracownik\u00f3w. Przeciwie\u0144stwem adultyzmu jest empowerment,<\/em> czyli pozwolenie juniorowi na wykazanie si\u0119, poprzez powierzanie mu odpowiedzialnego zadania czy postawienie go w istotnej roli w organizacji.<\/p>\n\n\n\n Pochodzenie i wyznanie<\/strong><\/p>\n\n\n\n – Zarz\u0105dzanie mi\u0119dzynarodowymi zespo\u0142ami wymaga szkole\u0144 typu cross-culture oraz trening\u00f3w relokacyjnych<\/em> \u2013 zauwa\u017ca specjalistka HR Marta Kowalczyk-Rompa\u0142a.<\/strong> – Praca z przedstawicielami innych kultur i wyzna\u0144 wymaga wiele otwarto\u015bci i woli wzajemnego zrozumienia.<\/em> Warto zacz\u0105\u0107 od pytania \u201eCzego potrzebujesz? Jak zapewni\u0107 Ci komfort?\u201d Nie mo\u017cemy wymaga\u0107, \u017ceby kto\u015b zostawi\u0142 w domu swoj\u0105 to\u017csamo\u015b\u0107, ale mo\u017cemy wsp\u00f3lnie ustali\u0107 granice \u2013 <\/em>dodaje.<\/p>\n\n\n\n Od kr\u0119gu kulturowego z kt\u00f3rego wywodzi si\u0119 pracownik zale\u017cy wiele czynnik\u00f3w wp\u0142ywaj\u0105cych na prac\u0119: ubi\u00f3r, dieta, pory dnia, w kt\u00f3rych mo\u017cna pracowa\u0107 i te, w kt\u00f3rych wymagana jest przerwa (np. na modlitw\u0119 lub zwyczajow\u0105 sjest\u0119), zachowanie wobec prze\u0142o\u017conych etc.<\/p>\n\n\n\n Tacy sami, a ekran mi\u0119dzy nami<\/strong><\/p>\n\n\n\n Nawet pracownicy przedsi\u0119biorstw, kt\u00f3re dbaj\u0105 o kultywowanie r\u00f3\u017cnorodno\u015bci, mog\u0105 pa\u015b\u0107 ofiar\u0105 innego wykluczenia \u2013 izolacji w systemie pracy zdalnej. Wiemy ju\u017c, \u017ce jednym ze skutk\u00f3w pandemii jest wzmo\u017cenie problem\u00f3w psychicznych. Zw\u0142aszcza osoby, kt\u00f3re nie s\u0105 z natury ekstrawertyczne, maj\u0105 problemy z wyra\u017caniem swojego zdania i zaj\u0119cia stanowiska w firmowych dyskusjach, nawet w wa\u017cnych dla nich sprawach.<\/p>\n\n\n\n Marta Kowalczyk-Rompa\u0142a doradza:<\/strong> Je\u015bli chcemy zaradzi\u0107 poczuciu wykluczenia u pracownik\u00f3w, mo\u017cemy wykona\u0107 takie \u0107wiczenie: zrobi\u0107 list\u0119 os\u00f3b, z kt\u00f3rymi czujemy si\u0119 blisko w swoim zespole, z kim mamy najcz\u0119stszy kontakt, z kim ostatnio rozmawiali\u015bmy i wiemy co u niego. Nast\u0119pnym krokiem jest zadzwoni\u0107 do tych, kt\u00f3rych tam nie ma, tych, kt\u00f3rzy ostatnio najmniej m\u00f3wi\u0105 o sobie. Powtarza\u0107 regularnie.<\/em><\/p>\n\n\n\n PR<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" 1\/3 Polak\u00f3w skar\u017cy si\u0119 na dyskryminacj\u0119 w miejscu pracy. Nawet najlepiej zaimplementowana polityka antydyskryminacyjna nie ma jednak szans powodzenia bez najpopularniejszej ostatnio umiej\u0119tno\u015bci biznesowej: empatii. Na co powinien zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 pracodawca, kt\u00f3ry chce by, ka\u017cdy dobrze czu\u0142 si\u0119 w pracy? \u00a0Jak stworzy\u0107 miejsce pracy wolne od dyskryminacji? Jakich b\u0142\u0119d\u00f3w nie pope\u0142nia\u0107? Tego dowiecie si\u0119 z […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":4472,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5,7],"tags":[531,530],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4470"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4470"}],"version-history":[{"count":2,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4470\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4474,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4470\/revisions\/4474"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4472"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4470"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4470"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.markajestkobieta.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4470"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/a>