Aleksandra Iwanowska z hotelu Sofitel Grand Sopot zwyciężyła w konkursie „Recepcjonista Roku 2018” organizowanym przez A.I.C.R. Polska – Międzynarodowe Hotelowe Stowarzyszenie Zastępców Dyrektorów i Kierowników Recepcji Hoteli Luksusowych. Laureatka będzie reprezentować Polskę w międzynarodowym finale, który odbędzie się w Londynie w styczniu przyszłego roku.
Aleksandra Iwanowska jest absolwentką Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunkach Geografia oraz Turystyka i Rekreacja. Swoje pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywała jako stewardessa na pokładach samolotów linii lotniczej Enter Air. Praca pod nieustanną presją czasu okazała się twardą szkołą życia. To właśnie 10000m nad ziemią Aleksandra nauczyła się współpracy i reagowania w najbardziej nieprzewidywalnych sytuacjach. Jednak to nie w lotnictwie, a w hotelarstwie odkryła swoje pasje. Przygodę z hotelem rozpoczęła w 2015 r., dziś jest recepcjonistką w Sofitel Grand Sopot, hotelu należącym do Grupy Orbis i może poszczycić się tytułem „Recepcjonisty Roku 2018”.
Od kandydatki do zwyciężczyni w polskiej edycji konkursu „Recepcjonista Roku 2018”, czyli jak przebiegał tegoroczny konkurs?
Konkurs składał się z trzech części. Pierwszą z nich był test pisemny z ogólnej wiedzy hotelarskiej i związanych z nią podstawowych pojęć finansowych. Część druga i trzecia to anglojęzyczna rozmowa z komisją oraz tzw. roleplay. Na tym etapie zadano dwa pytania: dlaczego to właśnie kandydat powinien wygrać konkurs, co kandydat ma do zaproponowania jury w Londynie i czym mógłby się podzielić z koleżankami i kolegami z pracy po powrocie z Londynu.
„Odpowiadając na drugie pytanie musiałam wcielić się w rolę dyrektora hotelu i udzielić informacji o tym, co bym zrobiła aby podnieść poziom satysfakcji gości, zwiększyć przychód hotelu i zmniejszyć koszty. Odgrywana scenka polegała na pełnym zameldowaniu gościa z uwzględnieniem umiejętności upsellingu oraz indywidualnych preferencji gościa przy jednoczesnym rozwiązaniu problemu i uspokojeniu drugiego gościa, zdenerwowanego niedostarczeniem bagażu do pokoju. Największym wyzwaniem było dla mnie wcielenie się w rolę dyrektora hotelu i znalezienie najbardziej trafnych rozwiązań.” – opowiada laureatka.
Co jest kluczowe w pracy recepcjonisty?
Praca recepcjonisty nie jest łatwa, szczególnie w hotelu, w którym przebywają bardzo wymagający goście.
„To właśnie codzienny kontakt z gośćmi motywuje mnie do dalszego rozwoju. Myślę, że najważniejszą cechą w tej pracy powinna być empatia. Zawsze stawiam siebie na miejscu gości i postępuję z nimi w taki sposób, w jaki sama chciałabym być obsłużona.” – dodaje Aleksandra Iwanowska.
Wygrana Aleksandry Iwanowskiej jest drugim sukcesem hotelu Sofitel Grand Sopot w konkursie. W ubiegłorocznej edycji pierwszą nagrodę otrzymała Aleksandra Hinz, obecnie kierowniczka zmiany w tym hotelu.
„Jestem dumny, że po raz kolejny zwyciężyła przedstawicielka hotelu Sofitel Grand Sopot. Wartości, które reprezentują Ambasadorzy w ich codzienniej pracy są podstawą kultury i tożsamości Grupy Orbis i AccorHotels. Zaaganżowanie, naturalna otwartość, ciekawa osobowość wzmocnione jeszcze bardziej dzięki programowi Heartist®, mającemu na celu zapewnienie naturalnej, autentycznej i spersonalizowanej atmosfery obsługi wszystkich gości, oraz profesjonalizm są cechami i wartościami niezwykle istotnymi w branży hotelarskiej i to one zadecydowały o udziale Aleksandry w konkursie. Wierzę, że odniesie ona sukces również w finale w Londynie. Wszyscy bardzo wspieramy Olę.” – powiedział Gregory Millon, dyrektor hotelu Sofitel Grand Sopot.
W Polsce i Europie Wschodniej, w grupie Orbis/AccorHotels, do której należy Sofitel Grand Sopot, ok. 90% menadżerów pochodzi z rekrutacji wewnętrznej.
2018 Aon Best Employer™ – dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu, przywództwu, kulturze pracy i wskaźnikom marki pracodawcy, Aon uznał Orbis za jednego z najlepszych pracodawców w Polsce w 2018 roku. W ramach programu „Aon Best Employers” ciesząca się prawie 20-letnim doświadczeniem w opracowywaniu najlepszych raportów pracowniczych na świecie i ponad 40-letnim doświadczeniem w badaniach pracowniczych firma Aon porównuje przedsiębiorców i wyłania wśród nich organizacje dążące do bycia chętnie wybieranym pracodawcą i budowania przewagi konkurencyjnej dzięki swoim pracownikom.