W obecnych czasach bardzo trudno być przedsiębiorcą: trzeba walczyć o przewagę konkurencyjną, rozwijać się. Codziennie firma jest bombardowana hasłami: kreatywność, innowacyjność, rozwój, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym, a do tego dochodzi tempo spraw bieżących, urzędy, pracownicy…Potwierdza się hasło, że „bycie przedsiębiorcą to balansowanie na cienkiej linii między geniuszem a wariactwem”[1].
Przedsiębiorca ma wybór: może prowadzić działalność, rozwijać się, szukać nowych możliwości, licząc się z porażką, ale też posmakować wspaniałego sukcesu i stać się geniuszem w tym, co robi. Jednocześnie, żeby nie stać się wariatem biznesowym, należy całe swoje życie biznesowe przyjmować strategiczny suplement o nazwie ZMIANA, który daje duża szansę na to, ze firma nigdy nie zachoruje. Powstaje pytanie: w którym kierunku podążać?
Suplement strategiczny o nazwie ZMIANA w przedsiębiorstwie może oznaczać wiele aspektów: może dotyczyć restrukturyzacji całej firmy, której celem będzie odbudowa fundamentu organizacji na nowo, albo załatanie przysłowiowych dziur w fundamencie, które pojawiły się w trakcie prowadzenia działalności. Transformacja może dotyczyć też tylko jednego kierunku – np. firma pragnie stać się liderem jakości obsługi klienta, stąd musi poprawić system motywacyjny dla swoich pracowników, dlatego też modyfikuje tylko obecny system wynagrodzeń. Zmiana może dotyczyć spraw prywatnych Właściciela, który decyduje się, że będzie spędzał więcej czasu z rodziną, przez co doprowadza do restrukturyzacji schematu organizacyjnego, zatrudniając dyrektora zarządzającego.
Rodzajów zmian jest wiele. Gdy przedsiębiorstwo podejmuje chęć wprowadzenia zmiany, powinno postawić sobie kilka pytań:
- Jak ma wyglądać przedsiębiorstwo po zmianie? Czego po tej zmianie oczekujemy? (na tym etapie kreujemy wizję sprawnie działającej, rozwijającej się organizacji).
- Czy potrafimy zmotywować wszystkich pracowników do metamorfozy? (To pracownicy będą i współtwórcami i wykonawcami wizji).
- W jaki sposób Zarząd/Właściciel będzie wspierał strategie zmiany?
- Jak będziemy zarządzali zmianą? Kto zostanie menadżerem zmiany? Jaki mamy plan działania?
Odpowiedź na powyższe pytania skieruje nas na właściwą drogę, która przebiega w następujący sposób:
Zarządzanie zmianą – proces
START ==> DIAGNOZA WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA ==> PODSUMOWANIE AUDYTU – RAPORT ==> PROBLEM STRATEGICZNY ==> WIZJA I KONCEPCJA STRATEGICZNA ==> PROPOZYCJA ZMIAN ==> AKCEPTACJA PRZEZ WŁAŚCICIELA/ZARZĄD ==> KIERUNKI STRATEGICZNE ==> DZIAŁANIE ==> KONTROLA STRATEGICZNA
Źródło: Opracowanie własne
Proces wydaje się trudny, ale bez tego się nie obejdzie…Przedsiębiorca – Geniusz pamięta o najważniejszych zasadach przy zażywaniu suplementu Zmiana:
- W projekcie muszą uczestniczyć wszyscy pracownicy, co ma jednoznaczne przełożenie na zysk firmy! Pracownicy to kopalnia wiedzy, wspaniałych pomysłów, trzeba tylko im zaufać, zdiagnozować ich oczekiwania i potrzeby, zmotywować po to, aby wspólnie osiągnąć cel! Sukces wymaga zaangażowania całej firmy!
- Należy przeprowadzić wnikliwą analizę SWOT, czyli ocenić szanse i zagrożenia oraz słabe i mocne strony, żeby wyznaczyć właściwą drogę.
- Zmiana oznacza RYZYKO, niestety nie zawsze się udaje, ale jeśli nic nie zrobimy, zbliżamy się do porażki.
- Należy dotrwać do końca procesu zmiany – nie wolno w trakcie wykonywać samobójczych ruchów poprzez naprawianie pojedynczych, wskazanych na wstępie w diagnozie niedoskonałości, nie analizując całości.
- W tworzeniu diagnozy należy wziąć pod uwagę wiele elementów, niezbędnych do oceny sytuacji: otoczenie rynkowe, konkurencję, potrzeby klientów, możliwości rozwoju, zasoby ludzkie (schemat organizacyjny, zakresy obowiązków i odpowiedzialności na stanowiskach, system wynagrodzeń) i zasoby finansowe. Jednym słowem dobry strateg musi wsiąść do przysłowiowego strategicznego samolotu i przelecieć się nad całą firmą, sprawdzić wszystko, aby postawić właściwą diagnozę. Najczęstszym błędem niewłaściwej diagnozy jest perspektywa zza biurka….To nie jest perspektywa do diagnozy.
- Warto w procesie zmiany korzystać z gotowych sprawdzonych rozwiązań proponowanych przez profesjonalne firmy.
- Inwestor nie może myśleć tylko o kosztach, ale powinien przede wszystkim widzieć cele które, dzięki poniesieniu tych kosztów może osiągnąć!
- Zmiany wizerunku firmy nie uda się przeprowadzić w kilka miesięcy, to długi proces, który wymaga ciągłego zaangażowania, pasji, pokory, stałego rozwoju, poszukiwania nowych wyzwań. Nie wolno się zatrzymać! Zatrzymanie oznacza cofanie – konkurencja nie śpi! Półśrodki się nie sprawdzą – albo coś robimy z pełnym zaangażowaniem, albo nie róbmy tego wcale.
- Uwaga na trudności! – jedna porażka napotkana na drodze w realizacji projektu nie może oznaczać natychmiastowego wycofania się z niego, bądź z innych ciekawych pomysłów, które realizujemy.
- Budujmy sieć kontaktów z otoczeniem, podglądajmy jak sukces zdobywają inni, rozwijajmy się poprzez udział w szkoleniach, targach, dbajmy o swoją i zespołu współpracującego kreatywność to podstawa sukcesu!
Niestety nie każdemu Przedsiębiorcy służy suplement Zmiana – nie każdy jest gotowy ją strawić. Z mojego doświadczenia wynika, że niektórzy wizjonerzy marzą, wyobrażają sobie swój nowy biznes/pomysł, ale nie słuchają, nie pytają, nie wierzą doradcom zewnętrznym, ufają tylko sobie ,nawet nie przyjmują do wiadomości, że analiza SWOT wykazuje jakiekolwiek zagrożenia, nie mówiąc o słabych stronach przedsiębiorstwa –„ jakie słabe strony, przecież do tej pory nie musieliśmy nic robić, a teraz jakieś zmiany, przecież zmiany to koszty…” – stwierdza Właściciel… W takim przypadku nie ma szans na konstruktywną zmianę.
Mądry przedsiębiorca wyciąga szybko wnioski i działa. Tylko konsekwencja, pasja, autentyczność, uczciwość i wiara w ludzi przybliża do sukcesu – trzeba posłuchać innych, zrewidować swoje zasoby, zanim zaczniemy rozsiewać ideę sukcesu. Geniuszem zostaje tylko ten Przedsiębiorca, który jest pełen wiary w sukces, ma zaufanie do innych, nie poddaje się nawet jeśli droga do osiągnięcia celu będzie dłuższa, niż to sobie zaplanował.
Wioletta Kado
Doradca biznesowy, strateg, twórca wielu programów motywacyjnych. Pasjonatka sprzedaży relacyjnej i zarządzania strategicznego. Przeprowadza Przedsiębiorstwa przez proces Zmiany. Aktywnie uprawia sport. Absolwentka Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, takich kierunków jak: Rachunkowość i Finanse; Zarządzanie Zasobami Ludzkimi; Psychologia Biznesu. Obecnie ukończyła MBA.
[1] Bulska D. „200 myśli na 200 wydanie”, Brieff nr 5/6 (199/200) 2016, s.28;
**********
Prowadzisz ciekawy biznes i jesteś kobietą? Przyłącz się do nas! Nasza wyjątkowa społeczność Kobiet na fali to Klub Marka jest kobietą. #